Święto połowy okresu Piędzięsiątnicy (Prepołowienije)

Święto połowy okresu Piędzięsiątnicy (Prepołowienije)

Nazwa święta – Polowy Okresu Pięćdziesiątnicy-oznacza połowę czasu pomiędzy dwoma dużymi świętami – Paschą i Pięćdziesiątnicy (świętowaną 50. dnia po Passze). Święto to jest obchodzone w środę IV tygodnia po Passze.
Nazwę święta Cerkiew zaczerpnęła z Ewangelii, opowiadającej o Jezusie, który podczas swojego ziemskiego życia, w 3. roku swojej ewangelicznej nauki, w czasie polowy S taro testamentów ego święta Namiotów (kuszczej) wszedł do świątyni i nauczał.
Święto Namiotów było jednym z trzech wielkich międzynarodowych żydowskich świąt na pamiątkę przebywania Żydów w namiotach (szałasach) w czasie ich ucieczki przez pustynie, a szczególnie
podobieństwo którego postawił on pierwszą świątynię. Święto trwało osiem dni, z których pierwszy i ostatni były uroczyście świętowane. Obrzędem ósmego dnia. który odbywał się w związku z chrześcijańskim świętem Porowy Okresu Pięćdziesiątnicy. było uroczyste picie wody.
W połowie święta Namiotów Jezus wszedł do świątyni jerozolimskiej i nauczał. Żydzi, słysząc słowa wypowiadane przez Chrystusa „dziwili się, mówiąc: Jak On zna Pismo Święte nie ucząc się go?”. Od nauki Jezusa przepołowienie stało się świętem dla Cerkwi Chrystusowej.
Dzień Połowy Okresu Pięćdziesiątnicy to stare chrześcijańskie święto. Napominał o nim w swoich naukach św. Jan Złotousty. W V w. Anatol Konstantynopolitański, w VII w. – św. Andrzej z Krety, w VIII – Jan z Damaszku, w IX – Teofan Wyznawca wysławiali to święto w duchownych pieśniach, którymi Cerkiew do dziś wychwala Pana w święto Polowy Okresu Pięćdziesiątnicy.
Wspominając oświecenie wody przez anioła w ewangelicznej opowieści niedzieli o paralityku i nauczanie Jezusa Chrystusa w święto Połowy okresu Pięćdziesiątnicy, które pan porównywał do wody „dającej grzesznikowi, pragnącemu zbawienia, życie i mądrość”, w dzień tego święta po św. Liturgii sprawowane jest małe oświecenie wody, podczas którego prosimy Boga, „aby napoił pragnące dusze wodami pobożności”.